Luisteren


Je hoort in veel communicatie trainingen en workshops dat het zo belangrijk is actief te luisteren naar je gesprekspartner. Termen als “verbaal” en “non verbaal”, en stellingen als “je kunt niet niet-communiceren” komen aan bod.

Ik vroeg me toch altijd naderhand af: “Wat is dat nou: actief luisteren?”

In mijn praktijk komen cliënten met hulpvragen op velerlei gebied: de privé situatie, het werk, de buurt, het verenigingsleven en noem maar op. Het kan zijn dat het om een wens gaat en soms is er werkelijk sprake van een klacht waardoor de cliënt lichamelijke klachten ontwikkelt of ongewenst gedrag vertoont waar hij vervolgens zelf mee aan de slag wil of moet onder druk van zijn omgeving.

Dan wil ik als coach actief luisteren, als iemand dat moet is het wel de hulpverlener. Want wat kun je doen om iemand te helpen als je niet eens de hulpvraag hoort? Dacht ik dan.

In het begin, zo herinner is me, was ik zeer gespitst op wat er gezegd werd. Woorden die me opvielen schreef ik op en daar kwam ik dan later op terug. Vaak vergat ik echter na een kwartier al te schrijven omdat ik op zoek was naar een moment om een vraag te stellen en tegelijkertijd wilde luisteren naar de volgende belangrijke woorden. Op die manier had ik oren als schotels maar liet soms de essentie aan me voorbijgaan of raakte de kern zelf verloren in de woordenstroom. Hoe dan ook: ik was de draad kwijt en moest me erg inspannen om uiteindelijk toch nog tot de kern van de zaak te komen.

Inmiddels is het zo dat ik me niet meer voornamelijk richt op de woorden die mijn cliënt zegt maar meer op de vraag die ik mezelf stel:

Wat maakt dat deze cliënt doet wat ‘ie doet, wat is er gebeurd dat zijn situatie zo is?

En zo werd nieuwsgierigheid naar de cliënt het belangrijkste onderdeel van mijn luisteren en vormen de woorden die hij gebruikt veel meer een sleutel tot zijn kern, tot wat hem drijft. Zonder oordeel kennis maken met wat er leeft in de wereld van degene die tegenover je zit.

Actief luisteren is dus niet luisteren alleen, dat wisten we al. Maar actief luisteren is dus vooral oprecht interesse tonen voor wat de ander beweegt en wat de ander bewogen heeft om nu hier op dit moment te zijn wie hij of zij is.

En eigenlijk zouden we dat altijd moeten doen in gesprekken met elkaar. Of het nou in de praktijk is of in de kroeg met een lekker drankje erbij (in mijn praktijk kun je alleen kiezen uit koffie en thee, en water is er ook nog wel).

Wanneer je echt interesse toont in de ander, in zijn verhaal en in de dingen die hij doet, dan luister je ook actief. En wanneer je op deze manier met iemand in gesprek komt zul je na verloop van tijd merken dat je niet alleen een gesprek hebt gevoerd maar een ontmoeting hebt gehad met een echt mens.

En dat is iets waar je pas echt veel aan hebt. Let maar eens op.

Over Eric de Waard | deWaardcoaching

Ik begeleid particulieren en professionals bij vraagstukken op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling en bij organisatievraagstukken. Kijk voor meer informatie op www.dewaardcoaching.nl
Dit bericht werd geplaatst in Mensen onder elkaar en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s