Ondernemen, een kwestie van hoofd en hart


Als John die ochtend zijn bedrijf binnenloopt hoort hij zachtjes een telefoon rinkelen, hij rent naar boven en na twee trappen te hebben overwonnen neemt hij kort ademend van de inspanning de telefoon op zonder de nummerherkenning te lezen en aan de andere kant hoort hij een bekende stem. Even moet hij slikken, dit had hij niet verwacht en, ook liever niet gehad. Marja, de klant met wie hij al een tijdje aan een opdracht samenwerkt in haar bedrijf steekt direct van wal. “De deadline die we afgesproken hebben is al over twee dagen en ik heb nog niets van je gehoord …”.

“Ik ga je even doorverbinden met Freek, die zit beneden en weet van de hoed en de rand..”, zegt hij snel als hij een stilte kan pakken in haar betoog, “echt, we zitten er bovenop en hij kan je alle details vertellen, heb je een moment?” en nog voor ze kan antwoorden heeft hij de doorverbind knop ingedrukt. Hij schakelt door naar Freek en als die opneemt verbreekt hij direct de verbinding. “Zo, dat is geregeld” zegt hij zacht tegen zichzelf en slaakt een zucht. Hij blijft nog even boven op zijn kamer om niet bij het gesprek te worden betrokken dat daar beneden wordt gevoerd.

Hij kijkt nog even om zich heen en leunt achterover in zijn stoel. Een stapel papieren kijkt hem aan met een ongeduldige blik “Ja, daar moest ik maar eens naar kijken.” zegt hij tegen zichzelf. Hij kantelt de leren bureaustoel rechtop en pakt een stapel contracten die hij nog moet doorlezen. Na een uur van lezen en aantekeningen maken loopt hij nog in gedachten de trap af naar beneden. Daar zit Freek achter zijn bureau en kijkt hem vriendelijk aan. “Ik sprak Marja net en die vertelde me dat ze op zoek is naar de spullen die we haar zouden toezenden.”

“En?” vraagt John met een blik van geveinsde nieuwsgierigheid.

“Nou, ik heb haar gezegd dat we er nog niet helemaal uit zijn en dat ik blij ben dat ze me belt. Ik heb met haar afgesproken dat we vanmiddag even bij elkaar komen en er samen naar kijken.”

“Oh, moet ik daar bij zijn?” zijn blik blijft enigszins star.

“Nee, hoor, daar komen wij wel uit.”

“Okay, zegt hij enigszins met verbazing maar innerlijk met een opluchting.”

Hij sluit de deur achter zich en draait zich nog even om met zijn gezicht naar de deur van de kamer van Freek. Hij strijkt dan even met zijn mouw over het bordje “Hart van de onderneming” en loopt weer naar boven, opent de deur van zijn “Hoofdkantoor” en neemt weer plaats op de leren stoel achter zijn bureau waar alweer eens stapel papieren smachtend op hem wacht.

In het contact met klanten komen we veelal met hen samen in ons Hoofdkantoor. En als het dan te heet wordt onder onze voeten gaan we nogal eens uit contact. Belangrijk is dan dat we verbinding kunnen maken met ons hart, met ons gevoel. Vanuit die verbinding ontstaat dan energie die kan stromen richting een oplossing.

Waar staat jouw bureaustoel? En wat doe je als de telefoon gaat? Ren je dan naar boven en verbind je door of ga je in verbinding?

Advertenties

Over Eric de Waard | deWaardcoaching

Ik begeleid particulieren en professionals bij vraagstukken op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling en bij organisatievraagstukken. Kijk voor meer informatie op www.dewaardcoaching.nl
Dit bericht werd geplaatst in Mens en organisatie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s